Subaru Outback Forums banner
21 - 40 of 98 Posts
Discussion starter · #24 ·
OK, alles is aangekomen, vandaag heb ik wat installaties gedaan en het is tijd om observaties en resultaten te rapporteren.

Ik zal veel kleinere berichten plaatsen in plaats van één grotere, veel collega's hier vinden het makkelijker om korte berichten te lezen.

Voordat ik überhaupt begon, was het verstandig om de zekering voor de audio te verwijderen om schade tijdens de installatie van de luidsprekers te voorkomen.

Raad eens - dat heb ik niet gedaan, want ik kon het niet :)

Ik heb de 15 A zekering voor AUDIO/NAVIl verwijderd, maar mijn radiosysteem bleef aan.

De enige mogelijke verklaring is dat de radio in mijn basismodel door een andere zekering wordt gevoed. En deze specifieke zekering is waarschijnlijk bedoeld voor het voeden van een uitgebreid audiosysteem of extra toekomstige versterkers - op de duurdere modellen.

Discussion starter · #26 ·
De standaard luidspreker van de rechter voordeur

Image

werd vervangen door de Kicker 6x9 - zie het model in een eerdere post

Image

Met de juiste rem- en kabelboominstallatie was het eenvoudig en alles paste mooi en strak.

Image

Toen heb ik de hoes teruggeplaatst. Alles is nu mooi en strak, geen problemen met het terug in elkaar zetten naar de originele staat.

Ik heb een vergelijkbare installatie van de 6 3/4 Kicker-luidspreker ook op de rechter achterdeur gedaan, eveneens met dezelfde geluiddempende en absorberende materialen.

Discussion starter · #27 ·
Nu met bijgewerkte luidsprekers op de rechterdeuren en de originele standaardluidsprekers op de linkerdeuren heb ik een luisterevaluatie van het verschil gedaan.

Ik heb ook een app voor mijn iPad gebruikt om de frequentierespons te vergelijken.

Ik heb deze app gebruikt - House Curve. Het is voor de evaluatie van home audiosystemen, maar het is ook goed voor het evalueren van autosystemen. De ontwikkelaar beweert dat het een ingebouwde compensatie heeft van de iPad- of iPhone-invloeden van de microfoon. Dit is geen professionele meetapparatuur, maar voor het doel waarvoor ik het gebruik, ga ik ervan uit dat het nauwkeurig genoeg is.

Discussion starter · #28 ·
Luistervergelijking van rechts naar links luidsprekers:

Uiteraard is het geluid met de verbeterde luidsprekers beter in termen van niet-lineaire vervormingen.
Het is een 3-weg luidspreker met een solide magneet en de resultaten voor helderdere middentonen en hoge tonen zijn bevredigend.

Ook met beide luidsprekers op hetzelfde volume klinken de Kickers iets luider - ze hebben een hogere gevoeligheid van 92dB/W/m en dit is begrijpelijk vanwege de grotere magneet.

Echter,
De dreunende bas is er nog steeds :(

Er is een meneer die in een paar berichten eerder deelde dat zijn vervanging door een ander niet-opgewaardeerd merk zijn dreunende probleem ook niet oploste.

Discussion starter · #31 ·
Zoals je kunt zien - niet al te veel verschil qua frequentierespons.
Godzijdank dat het geluid duidelijker is, anders zou iemand (mijn vrouw ;)) de vraag kunnen stellen - is het echt de moeite waard om geld uit te geven aan luidsprekerupdates?

Nou, ik ben veilig, want in veel eerdere home audio-projecten heb ik na zulke tegenslagen nooit opgegeven en heb ik gevochten tot goede resultaten. (Na enkele correcties worden mijn home audio- en muziekinstrumenten-amos nu door anderen en mijn vrouw erkend)

Dus de vraag is - wat is de volgende stap?

Discussion starter · #32 ·
De onaangename basisresonantie rond 60 Hz kan door 2 redenen worden veroorzaakt:

1. Lage uitgangsimpedantie van de ingebouwde standaardversterker.
2. Mechanische resonantie van de deuren (ze zijn vrij flexibel en zacht en het gesloten volume is perfect voor het creëren van staande golven).

Het lijkt erop dat er nog steeds een 60Hz overboost en 500Hz suck out is. Ik wed dat de KEY-versterker dat automatisch zal oplossen, op basis van microfoon-gebaseerde auto-EQ.

Discussion starter · #34 ·
Volgende stap - versteviging van de deuren.

Volgend weekend zal ik, naast de reeds gebruikte geluidsabsorberende materialen op de rechterdeuren, meer geluiddemping op de rechterdeur gebruiken.

Deze spray

Image

wordt op de hele binnenwanden achter de luidspreker gespoten. Het maakt ze harder en zou (hopelijk) de 60Hz piek moeten verminderen.

Ik zal je op de hoogte houden van de resultaten.

Als dit niet werkt, zijn er nog drie opties mogelijk:

1. de versterker upgraden (wat de meeste mensen doen)
2. Een soort equalizer/digitale processor
3. Passief notch LCR-filter direct op de luidsprekers geïnstalleerd.

Maar laten we ons hier niet op storten voordat we de resultaten volgend weekend zien.

Discussion starter · #35 ·
Het lijkt erop dat er nog steeds een 60Hz overboost en 500Hz suck out is. Ik wed dat de KEY-versterker dat automatisch zal oplossen, gebaseerd op microfoon gebaseerde auto-EQ.
Ja, dat is een optie - er zijn versterkers met meetmicrofoons die de ongelijkheden compenseren.
Een bepaald merk/model (als je dat in gedachten hebt) KEY-versterker is een merk? Graag een link naar een webpagina.

Maar zelfs als ik tot die conclusie kom, wat ik nu doe - het versterken van luidsprekers en deuren zal ook voor dat scenario gunstig zijn.

Discussion starter · #37 · (Edited)

Bedankt.

Zal beoordelen en overwegen

Echter, in audio is er een principe - indien mogelijk de bron van de problemen elimineren of in ieder geval verminderen, en dan corrigeren.
Daarom is er een hele trend in de audiophile samenleving - de minimalisten. (Ze bouwen buizenversterkers met zo min mogelijk componenten, omdat elk nieuw component een soort vervorming, minder realisme, kan veroorzaken)

Het lijkt erop dat in het geval van Outback audio, de bron de mechanische resonantie van de deuren is. Ik merkte dat de ingenieurs voor deze auto dunnere platen hebben gebruikt.
Let ook op - twee verschillende luidsprekers, een low-end standaard en een mid-end upgrade, vertonen zeer vergelijkbare resonanties rond dezelfde frequentie. Moet de mechanische resonantie van de trillende deur zijn.
Stel je voor dat je een prachtig ontworpen high-end luidspreker op een dunne plak kaas zet.

Image

Wat denk je dat het geluid zal zijn?

Een luidspreker werkt altijd met zijn audiokast, in dit geval - de deur. De beste luidsprekers voor thuis zijn gemaakt van massief hout, composietmaterialen. Ik zal me voorlopig concentreren op het verstevigen van de deuren zoveel mogelijk, en dan de optie voor de versterker bekijken.

Discussion starter · #38 ·
Ik ben de versterker aan het controleren. De prijs is niet slecht en qua vermogen en afmetingen lijkt hij perfect bij mijn behuizing te passen.

Maar ik haat het om de voorkant van een auto te openen.
Het blijkt dat de installatie van luidsprekers eenvoudig is,

Maar de installatie van een auto-versterker, ewwww!

Ik denk dat het een uitstekend idee is om eerst de deur en panelen te dempen en te verstevigen voordat je een EQ-versterking doet.

Discussion starter · #40 · (Edited)
Installatievideo op de link onderaan de pagina

Als de kabelboom met de luidsprekersignalen gemakkelijk toegankelijk is, is de installatie geen probleem.

Maar bekijk de standaard servicemanual voor een technicus als u een upgrade wilt uitvoeren met de standaard aangeboden Rockford Fosgate-versterker.

21 - 40 of 98 Posts