Subaru Outback Forums banner

Olielekkage, rook maar niet kleppendeksel of koppakking (denk ik)?

1 reading
38K views 23 replies 5 participants last post by  Xxtraaa  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik heb een olielek waar ik mijn hoofd over breek. Ik heb het forum doorzocht, maar kan blijkbaar niet hetzelfde probleem vinden. Deze week reed ik met mijn 2010 Subaru Outback 2.5 Limited (139.000 mijl). Ik begin verbrand olie te ruiken en zie rook onder de motorkap vandaan komen. Ik stopte snel en keek. Ik merkte olie aan de linkerkant van de auto, in de buurt van de buis voor de peilstok (eerste foto). Daar heb ik nog nooit olie gehad. Het verzamelde zich daar en er kwam rook vanaf, ik vermoed van de hitte van het motorblok. Toen de auto afkoelde, stopte het roken. Ik heb vorig jaar de kleppendekselpakkingen en bougiekokerpakkingen laten vervangen, dus daar zou geen probleem moeten zijn. Het lijkt er niet op dat het koppakkingen zijn, gebaseerd op mijn zoekopdrachten. Ik heb de olie eerder deze zomer ververst, dus het is nog goed en geen recente lekkage tijdens het vullen (gebruikte Pennzoil Ultra Platinum Synthetic). Omdat ik de bron van het lek niet kon achterhalen, wil ik het naar een monteur brengen, maar ik wilde om advies vragen voor het geval het een simpele afdichting of iets dergelijks is, voordat ik ze $100/uur betaal.

Ik heb ook een afbeelding van de rechterkant van de motor bijgevoegd. Ik krijg daar ook olie. Niet veel, maar net genoeg bovenop het blok, een beetje achter de dynamo en opzij. Ik heb dit erbij gedaan voor het geval het gerelateerd is en misschien ook een gemakkelijke oplossing is.

Bedankt bij voorbaat!
 

Attachments

#2 ·
Dat zou een slechte variabele kleplift drukschakelaar zijn (die met de witte connector), die hebben de neiging om te gaan lekken bij hoge kilometerstand/leeftijd. Er is er nog een zoals die aan de achterkant van de cilinderkop aan de passagierszijde, die ook kan lekken.

Deze drukschakelaars moeten bij de dealer worden gekocht. Ze zijn ook vrij eenvoudig te vervangen, maar wees ZEER VOORZICHTIG om hem niet te strak aan te draaien, omdat hij direct in de aluminium kop is geschroefd. Draai hem gewoon een beetje vast om te voorkomen dat de schroefdraad in de kop scheurt!
 
#3 ·
Hetzelfde^^ Op de eerste foto lijkt de oliedruksensor-schakelaar van de variabele kleplift (VVL) te lekken. Het is het apparaat in het midden van de foto, verticaal georiënteerd, met de witte connector aan de bovenkant. Het komt vrij vaak voor. Hier is een recente thread met dit probleem aan de rechterachterkant (tegenovergestelde kant) van de motor: http://www.subaruoutback.org/forums....org/forums/109-gen-3-2005-2009/450297-2007-outback-increasing-oil-leakage.html Maak het gebied schoon en laat de motor dan een tijdje draaien. Controleer op lekken bij de sensor aan de bovenkant en waar het plastic deel zich met de metalen basis verbindt. Voor de tweede foto, die de passagierskant is, kan de lekkage de VVL-schakelaar aan de achterkant zijn (er is er een aan elke kant, aan tegenovergestelde uiteinden), of het kan de motoroliedrukschakelaar zijn, wat een vergelijkbaar apparaat is (maar een ander onderdeel) dat zich min of meer onder de dynamo bovenop de motor bevindt. Als de olie aan de passagierskant rood lijkt, kan het de vloeistof van de stuurbekrachtiging zijn, waarschijnlijk afkomstig van de stuurbekrachtigingspomp, die zich links van de dynamo op uw foto bevindt.
 
#4 ·
Nou, bedankt allebei!

Elke keer als er rook uit het motorcompartiment komt, word ik een beetje bang. Jullie diagnose is ongelooflijk nuttig en lijkt, zoals opgemerkt door Performance Suby, een relatief gemakkelijke en goedkope oplossing te zijn nu ik weet waar ik naar moet zoeken en links om te volgen. Pff, aangezien we net een tweede voertuig moesten kopen en ik op dit moment geen grote reparatierekeningen zoek. Ik zal zeker het advies van plain OM opvolgen om het schoon te maken en de motor te laten draaien om zeker te zijn.

Ik bekijk mijn Hayes-handleiding en ze hebben instructies voor het vervangen van de hele OSV-houder en alleen de VVL-diagnose-oliedrukschakelaar. Uit de geluiden ervan hoef ik alleen de VVL-diagnose-oliedrukschakelaar te vervangen. Ik zal morgen bevestigen dat het daar lekt. Performance Suby vermeldde dat je ze van de dealer moet halen. Ik kan oliedrukschakelaars vinden op:
Rock Auto (2010 SUBARU OUTBACK 2.5L H4 Oil Pressure Sender / Switch | RockAuto)
NAPA ( https://www.napacanada.com/en/search?q=Nty%3D1%26Ntk%3DKeyword%26N%3D5006800%2B200680230%2B10201000%2B406802200%2B599999900%26Ntt%3Doil%252Bpressure%252Bswitch&text=oil%2Bpressure%2Bswitch&isApplication=true)
SubaruPartsDepot.com (Onderdeelnummer: 25240KA041, OLIE DRUK ZENDER Legacy/Outback)
Zijn dit dezelfde als wat je van de dealer krijgt? Of link ik gewoon de oliedruksensor van de motor waarvan plain OM vermeldde dat het een andere schuldige zou kunnen zijn voor de rechterkant? Ik ben ongeveer drie uur van de dichtstbijzijnde dealer verwijderd, dus ik hoop er een online of bij NAPA te kunnen bestellen (vrouw krijgt kosten + 10% voor NAPA-onderdelen op haar werk).
 
#5 ·
Het OEM-onderdeelnummer voor de VVL-schakelaars op de cilinderkoppen is 25240AA060. De Airtex/Wells, Standard Motor Products & AC Delco zijn allemaal opnieuw verpakte FAE-sensoren (onderdelenfabrikant in Spanje). Ik zou het afraden om die te gebruiken, omdat ik in het verleden problemen heb gehad met voortijdige olielekkage of het oplichten van het oliedruklampje, op verschillende voertuigen. Dat is mijn reden om vast te houden aan OEM-olieschakelaars/-solenoĂŻden etc. Misschien kan Napa een OEM-sensor via hun Altrom-onderdelenlijn verkrijgen? Het land van herkomst of fabricage moet Japan zijn, als dat het geval is.
 
  • Like
Reactions: visitor
#8 ·
Het OEM-onderdeelnummer voor de VVL-schakelaars op de cilinderkoppen is 25240AA060. De Airtex/Wells, Standard Motor Products & AC Delco zijn allemaal opnieuw verpakte FAE-sensoren (onderdelenfabrikant in Spanje). Ik zou het afraden om die te gebruiken, omdat ik in het verleden problemen heb gehad met voortijdige olielekkage of het oplichten van het oliedruklampje, op verschillende voertuigen. Dat is mijn reden om vast te houden aan OEM-olieschakelaars/solenoĂŻden etc.

Misschien kan Napa een OEM-sensor betrekken via hun Altrom-onderdelenlijn? Het land van herkomst of fabricage moet Japan zijn als dat zo is.
25240KA041 is slechts de reguliere oliedruksensor/schakelaar die zich onder de dynamo op het motorblok bevindt.
Perfect, bedankt. Ik dacht dat ik de verkeerde had opgevraagd. Bedankt voor het sturen van het onderdeelnummer, ik kon dat invoeren en het onderdeel op SubaruPartsDepot ophalen. Ik ga zeker voor OEM. Voor die prijs is de gemoedsrust het waard. Ik zou het vreselijk vinden als het weer uitvalt terwijl ik over de snelweg rijd. Zodra ik morgen bevestig dat dit de bron is, bestel ik het onderdeel/de onderdelen en wacht ik het gewoon af, het duurt twee of drie weken voordat het hier is.

Nogmaals bedankt, ik zal morgen een update plaatsen met wat ik vind.
 
#7 ·
De links tonen twee verschillende soorten schakelaars. Eén heeft een enkele, platte, blootliggende aansluiting aan de bovenkant. De andere niet, wat het type ontwerp is van de VVL-schakelaar. (De oliedrukschakelaar van de motor is het ontwerp met blootliggende aansluiting.) Er is geen manier om te vertellen of de aftermarket-exemplaren hetzelfde zijn als de originele Subaru's.

Het Subaru-onderdeelnummer is 25240AA060 ( https://parts.subaru.com/p/Subaru_2...2010_Outback-Base-25L-CVT/SWITCH-ASSEMBLY-OIL-PRESSURE/49234350/25240AA060.html )
 
#9 ·
De links tonen twee verschillende soorten schakelaars. De ene heeft een enkele, platte, blootliggende aansluiting aan de bovenkant. De andere niet, wat het type ontwerp is van de VVL-schakelaar. (De oliedrukschakelaar van de motor is het ontwerp met blootliggende aansluiting.) Er is geen manier om te vertellen of de aftermarket-exemplaren hetzelfde zijn als de originele Subaru.

Het Subaru-onderdeelnummer is 25240AA060 ( https://parts.subaru.com/p/Subaru_2...2010_Outback-Base-25L-CVT/SWITCH-ASSEMBLY-OIL-PRESSURE/49234350/25240AA060.html )
Ahhhh, bedankt. Te oordelen naar de geluiden zijn de paar extra dollars de moeite waard voor OEM als dit het probleem is en dat klinkt waarschijnlijk. Ik zal het niet zo snel kunnen krijgen, maar als ik de slang naar de motor blijf brengen en de lekkage niet te zwaar is, kunnen we er waarschijnlijk doorheen komen zonder vlam te vatten!
 
#10 ·
Ohhhhh, er werd vermeld dat de Altrom-lijn bij NAPA goed zou kunnen zijn als deze uit Japan komt? Ik keek op hun site en kwam het onderdeel in de Altrom-lijn tegen (https://www.napacanada.com/en/p/ALT1431074?interchange=1). Het land van herkomst staat er niet bij, maar ik kan dit bij hen bevestigen. Ik hou van Subaru-onderdelen waar geen goede aftermarket voor is, maar als deze redelijk zijn, betekent de mogelijkheid om ze in een of twee dagen te krijgen in plaats van twee of drie weken, veel minder hoofdpijn.
 
#11 ·
Rekening houdend met wat @Performance Suby zei over aftermarket sensoren, zou ik waarschijnlijk voor het door Subaru geleverde onderdeel gaan. Ik neem echter aan dat de aftermarket onderdelen meestal niet meteen slecht zijn. Gezien de prijs en de bijna onmiddellijke lokale beschikbaarheid van de Altrom, zou een aanpak kunnen zijn om die zo snel mogelijk te halen (als het bevestigd is dat de olie uit de schakelaar lekt), en de Subaru er in alle rust als reserve te bestellen. Als de Altrom begint te lekken of een CEL activeert, kan deze direct worden vervangen. Bovendien, aangezien er twee VVL oliedruksensorschakelaars op de motor zitten, heb je een reserve voor het geval de andere originele begint te functioneren.

Naast de olielek-gerelateerde thread die ik eerder linkte, kijk misschien eens naar http://www.subaruoutback.org/forums...blems-maintenance/49468-variable-valve-lift-oil-pressure-switch-resistance.html, die handelt over een andere potentiële fout in de schakelaars. De jury is nog steeds verdeeld over de vraag of het meten van de weerstand van de schakelaar contactverslechtering signaleert voordat de schakelaar daadwerkelijk een foutcode veroorzaakt, maar het is een manier om de schakelaar te controleren als er een foutcode verschijnt.

Nogmaals, zoals vermeld, wees voorzichtig bij het installeren om de uitkomst te voorkomen die anderen hebben ervaren (links binnen de thread die ik eerder linkte).
 
#14 ·
Nou, ik heb het onderdeel gekregen, ben het gaan doen en moest een plek vinden met de juiste aansluiting, want ik had er geen die groot genoeg was. Eindelijk vanavond gedaan. De oude kwam eruit met een beetje elleboogvet en de nieuwe zit erin. Ik heb een afbeelding bijgevoegd van hoe ver ik hem erin heb gestoken. Misschien moet hij verder, maar ik zal het zien als ik ga rijden. De oude lekte niet veel stationair, maar spoot olie als hij op toeren was. Ik wilde hem gewoon niet meteen te ver erin stoppen na het lezen van al die horrorverhalen!

Ik heb de auto wel gestart om hem even te controleren en hoewel er niets lekte stationair, kwam er bijna onmiddellijk een flinke hoeveelheid rook van onder die kant (links) van de motor. Ergens onder het kleppendeksel, maar ik kon niet zien waar. Zou dit oude olie van de lekkage kunnen zijn die op iets verbrandt? Misschien iets anders? Ik liet hem een paar minuten draaien, maar de rook leek iets erger te worden en vertraagde niet. Het had niet veel geur, een beetje olieachtig/motorlucht. Na een paar minuten kwamen er een paar kleine slierten van de andere (rechter) kant van de motor. Toen ik de auto uitzette, hing er een beetje een zoete geur in het passagierscompartiment, maar misschien zat het tussen mijn oren. Zodra de auto was uitgeschakeld, begon de rook te vertragen, maar het duurde een paar minuten voordat hij stopte.

Suggesties over de rook? Ik ben altijd bang voor een koppakking!
 

Attachments

#15 ·
De reden dat de lekkage bij de sensor minder was bij stationair draaien dan tijdens het rijden, is dat er weinig druk is bij de sensor wanneer het variabele klepliftsysteem in de lage liftmodus staat. Wanneer de ECU de solenoĂŻde activeert om hydraulische druk uit te oefenen op het nokkenasmechanisme om over te schakelen naar hoge lift, gaat de druk in de leiding waarin de sensor zich bevindt omhoog. De nieuwe heeft de afdichting op de schroefdraad, dus waarschijnlijk, als hij "vast" zit, zal het waarschijnlijk in orde zijn. Maar dat weet je pas nadat de auto is gereden en de VVL enige tijd in de hoge modus heeft gestaan.
 
#16 ·
Zonder de auto te onderzoeken, is het moeilijk om te suggereren wat de rook zou kunnen veroorzaken. Maar als er iets naar beneden druppelt (of op de uitlaat is gedruppeld), zal het behoorlijk roken en het kan even duren voordat het volledig is verdwenen. Moet eronder kruipen om te zoeken naar druppels, tekenen van lekkage, enz. (Koelvloeistofrook heeft meestal een zoete geur, wat synthetische motorolie gewoon smerig is.
De auto stond op straat geparkeerd en niet op krikken in de oprit toen ik de sensor verving, wilde er niet eens zo ver mee rijden met de lekkende sensor, dus zelfs met rondkijken was het een beetje moeilijk om te zien waar het vandaan kwam. Ik zal er morgen een stukje mee rijden, kijken hoe dat gaat en het dit weekend op krikken in de oprit zetten om te zien of ik een beter idee kan krijgen. Hopelijk gewoon wat olie dat verbrandt!Nogmaals bedankt voor de hulp!
 
#17 · (Edited)
Vreemd genoeg heb ik vandaag de auto aangezet, geen rook. Blijkbaar was de alarmerende hoeveelheid rook gisteren precies de hoeveelheid die weggebrand moest worden. Heb er wat boodschappen mee gedaan, korte ritjes en waarschijnlijk minder dan 2.500 tpm de hele tijd, maar geen olielekkage, dus ik laat de sensor/schakelaar zoals hij is. Nog steeds geen rook aan het eind van de dag. Ik vind dat een beetje vreemd na de enorme rook van gisteren, maar goed, werkt voor mij.

Ik heb wel het oliepeil gecontroleerd en het was helder, niet melkachtig. Ik heb de radiatordop eraf gehaald en de motor een minuut laten draaien, geen bellen. Ik zou zeggen dat mijn zorgen over de koppakking ongegrond waren.

Ik moet nog steeds de oude druksensor onder de dynamo vervangen. Ik had alles redelijk goed schoongemaakt met een slang en aan het eind van de dag zat er een beetje olie op de sensor zelf, dus dat is waarschijnlijk de andere boosdoener, gewoon een veel langzamere lekkage. Het lijkt erop dat alleen de dynamo omhoog klappen op de ene draaipuntbout niet genoeg ruimte zal zijn, maar zelfs als ik hem eraf moet halen, zou dat geen probleem moeten zijn. Slechts een paar bouten, zo lijkt het. Ik vraag me af, heeft deze sensor ook conische schroefdraad? Waar moet ik nog meer op letten?

Bedankt! :)
 
#18 ·
De oliedrukschakelaar heeft hetzelfde type conische fitting, maar slechts één enkele, blootliggende platte mesconnector. Dezelfde zorgen m.b.t. aandraaien.

Nog iets anders. . .? Koppel de accu los voordat u met de dynamo gaat werken. De dynamo draait ook op een lange bout. Het andere uiteinde is een aparte moer/houder (de "generatorplaat" genoemd) die eraf valt wanneer de bout volledig is losgedraaid. Ik heb een diagram en gerelateerde documentatie bijgevoegd.

Als de 2010 dezelfde is als mijn 07, schakelt het VVL-systeem tijdens het rijden van laag naar hoog bij ongeveer 1625 tpm. Het is ook afhankelijk van de stand van het gaspedaal - als bij toerentallen boven 1625 tpm het gaspedaal wordt losgelaten of aanzienlijk wordt ingetrapt voor snelle acceleratie, schakelt de VVL weer van hoog naar laag. Tijdens de boodschappenrit werd de schakelaar waarschijnlijk meerdere keren blootgesteld aan volledige oliedruk.

Weet u nog (ongeveer) hoeveel slagen het kostte om de nieuwe sensor "vast" te zetten?
 

Attachments

#19 ·
...Als de 2010 hetzelfde is als mijn 07, schakelt het VVL-systeem tijdens het rijden van laag naar hoog bij ongeveer 1625 tpm. Het is ook afhankelijk van de gashendelpositie - als bij toerentallen boven 1625 tpm de gashendel wordt losgelaten of aanzienlijk wordt geopend voor snelle acceleratie, schakelt de VVL terug van hoog naar laag. Tijdens de boodschappentrip werd de schakelaar waarschijnlijk meerdere keren blootgesteld aan volledige oliedruk.

Heeft u zich herinnerd (ongeveer) hoeveel slagen het duurde om de nieuwe sensor op zijn plaats te "zetten"?
Weer een taps toelopende? Moet wel een voordeel hebben, maar het lijkt een goede manier om om problemen (of reparaties) te vragen. Ik zal er weer voor zorgen dat ik voorzichtig ben. Het sneeuwt nu, maar hopelijk kan ik dit de komende dagen doen.

Als de druk bij 1625 tpm 'maximaal' is, dan zou het goed moeten zijn, zo te horen. Zelfs als de 2010 iets anders is, gok ik dat het in dezelfde buurt zou zitten. Ik zal het in de gaten houden de eerste keer dat ik op de snelweg ben, maar als het nu niet lekte, ben ik waarschijnlijk in orde. Ik kan niet zeggen hoeveel slagen ik heb gedaan. Er zit een a/c-leiding boven de sensor die me tegenhield om van bovenaf met een verlenging ver genoeg te komen om een volledig bewegingsbereik op de ratel te krijgen. Ik wilde het niet riskeren om een cardanadapter te gebruiken voor het geval deze zou 'knikken' en ervoor zou zorgen dat ik te ver ging. Uiteindelijk heb ik mijn ratel rechtstreeks op de dop bevestigd, maar door onderdelen eromheen was ik beperkt tot ongeveer 1/8e slag, waarbij ik de dop vaak moest verwijderen om de diepte te controleren. Helaas kan ik alleen de diepte aangeven van de afbeelding een paar berichten hierboven. Ik heb de oude sensor bekeken en er zat een beetje korst op ongeveer dezelfde diepte als deze, dus ik denk dat ik dicht bij de oude zit. Ervan uitgaande dat de schroefdraad dezelfde lengte heeft.

Oh, hij kan er misschien af zijn gevallen toen ik hem eruit haalde, maar de oude sensor had geen afdichtmiddel aan één hele kant van de schroefdraad! De andere kant van de schroefdraad was ook vrij schaars. Geen wonder dat het lekte.
 
#22 ·
Ik kon vandaag de sensor vervangen. De motor was een beetje warm, maar zeker niet heet, voor het geval dat me een andere ervaring geeft dan anderen. De dynamo eraf halen en weer terugzetten was het moeilijkste en meest tijdrovende deel van het proces. Het uitlijnen van de boutgaten was een beetje lastig, maar uiteindelijk kreeg ik ze erin.

De sensor kwam er gemakkelijk genoeg uit, eigenlijk veel gemakkelijker dan de VVL-sensor. Deze sensor lekte iets meer dan ik had gedacht, want er zat verse olie op. Gelukkig stroomde het niet zo erg als de andere. Ik kon deze redelijk ver met de hand aandraaien, terwijl ik de VVL-sensor nauwelijks één keer kon ronddraaien. Vanaf handvast ging ik 11 kwartslagen verder met de ratel. Daardoor kwam ik tot waar de kit op de schroefdraad net uit het blok kwam, hoewel er nog een paar slagen schroefdraad boven de kit over zijn. Het voelde alsof het net iets moeilijker begon te worden om aan te draaien en aangezien de kit zo goed als helemaal zat, zag ik niet veel reden om verder te gaan en mogelijk schade te veroorzaken. Met alles wat er aan de hand was, kon ik er niet mee op pad, maar stationair draaien in de oprit leek goed te gaan. Ik heb de oude olie die ik kon, van de bovenkant van de motor schoongemaakt, maar het meeste moest daar blijven omdat het te moeilijk was om erbij te komen. Het zal uiteindelijk wel verbranden, denk ik. Als het niet onder nul graden Celsius was geweest, had ik wat ontvetter gespoten en dan met een slang alles schoongemaakt.

Oh, dit was een NAPA-ontstekingsonderdeel, omdat ik het erin moest zetten voordat het te koud werd of te veel begon te lekken. Ik ga een Subaru-exemplaar bestellen voor deze en de VVL, voor het geval ze vroegtijdig defect raken. De NAPA-versie gebruikte een 27 mm dop, terwijl de Subaru-versie 24 mm was, als ik me goed herinner.
 
#24 ·
Hallo allemaal,

Ik heb een olielek waar ik mijn hoofd over breek. Ik heb het forum doorzocht, maar ik kan niet hetzelfde probleem vinden. Deze week reed ik met mijn 2010 Subaru Outback 2.5 Limited (139.000 mijl). Ik begin verbrand olie te ruiken en zie rook onder de motorkap vandaan komen. Ik stopte snel en keek. Ik merkte olie aan de linkerkant van de auto, bij de buis voor de peilstok (eerste foto). Ik heb daar nog nooit olie gehad. Het verzamelde zich daar en er kwam rook vanaf, ik vermoed van de hitte van het motorblok. Toen de auto afkoelde, stopte het roken. Ik heb vorig jaar de kleppendekselpakkingen en bougiekokerpakkingen vervangen, dus daar zou geen probleem moeten zijn. Het lijkt er niet op dat het koppakkingen zijn, gebaseerd op mijn zoekopdrachten. Ik heb de olie eerder deze zomer ververst, dus het is nog goed en geen recente lekkage tijdens het vullen (gebruikte Pennzoil Ultra Platinum Synthetic). Omdat ik de bron van de lekkage niet kon achterhalen, wil ik het naar een monteur brengen, maar ik wilde om advies vragen voor het geval het een simpele afdichting of iets dergelijks is, voordat ik ze $100/uur betaal.

Ik heb ook een afbeelding van de rechterkant van de motor bijgevoegd. Ik krijg daar ook olie. Niet veel, maar net genoeg bovenop het blok, een beetje achter de dynamo en opzij. Ik heb dit erbij gedaan voor het geval het gerelateerd is en misschien ook een gemakkelijke oplossing is.

Alvast bedankt!
Ik heb precies dit probleem, maar er is iets in brand gevlogen en er is een enorme lekkage aan de hele kant onder de oliedrukschakelaar, zou dit veroorzaakt kunnen worden door de lekkende oliedrukschakelaar?