Subaru Outback Forums banner

Eenvoudige hamradio-installatie 2025 OBW

1.1K views 11 replies 6 participants last post by  davet753  
#1 ·
Ik heb te veel nagedacht over de installatie van mijn 2m-radio. Uiteindelijk heb ik gewoon klittenband gebruikt en de Kenwood 2 meter transceiver aan de zijkant van de middenconsole geplakt en de sigarettenaanstekerplug gebruikt voor de stroomvoorziening. Voor een antenne gebruikte ik een 5/8 golf Comet op een Diamond magneetvoet. Ik heb de coaxkabel onder de achterste mat, naast de stoel en uit de achterklep gelegd. Er is genoeg ruimte voor de kabel om niet bekneld te raken met de zachte afdichting/pakking van de achterklep. Ik ben erg blij dat ik geen gaten hoefde te boren in mijn allereerste nieuwe auto die ik alleen voor mezelf heb gekocht. Ik heb dezelfde suburban al 16 jaar en vond het niet erg om er gaten in te boren, maar dit is anders!
Image
Image
Image
Ik heb de Kenwood TM-D750 tribander alvast besteld en zal een meer permanente installatie hebben wanneer die binnenkomt. 73 KL4VG

#2 ·
Ik ga de grotere batterij laten installeren voordat ik iets anders gebruik dan een HT met een magneetvoetantenne. Mijn vorige auto had een paar antennebevestigingen, ik ben nog aan het beslissen of ik de Outback op een vergelijkbare manier wil opstellen. De Yaesu FT-857 kan tot 100W aan en heeft wat dikkere draad nodig voor de stroomvoorziening.

#7 ·
Geen zorgen dat dit een diefstalmagneet is, aangezien het vrij zichtbaar is?

Ik zou je opstelling kunnen proberen met de radio achterin de auto, aangezien ik een Anytone 578 heb die geweldig werkt met de Bluetooth-microfoon, waardoor ik de radio kan in- en uitschakelen via de BT-eenheid. Omdat ik net mijn daktent heb weggedaan, heb ik wat meer flexibiliteit met waar ik de antenne monteer en verwacht dat mijn Comet RS730 zonder de tent de meeste ondergrondse parkeergarages zou moeten kunnen passeren. Dat deed hij zeker niet toen hij aan de RTT was bevestigd.

Net als jij, zijn extra gaten zo goed als verboden voor WAF.
Ik maak me hier in Alaska geen zorgen over diefstal. Ze kunnen de antenne net zo gemakkelijk van de houder draaien als van een magneetbevestiging. Als ze echt willen, kunnen ze de draad doorknippen en de houder stelen, maar dan moeten ze de coax repareren. Iedereen die coax kan repareren, zal waarschijnlijk niet het type zijn dat in de eerste plaats steelt.
Trouwens, de criminaliteit hier in Alaska is een beetje anders. Niemand schildert hakenkruizen op cybertrucks en accessoires worden zelden van voertuigen gestolen. Ik hoor ook niet dat katalysatoren worden gehackt.

Daniel
KL4VG

#4 ·
Kunt u een foto maken van hoe ik de coaxkabel onder de achterste mat, naast de stoel en uit de achterklep heb geleid? Ik had mijn RS730-kabel die uit het achterste passagiersraam kwam, wat werkte, maar daarover kreeg ik wat kritiek van mijn partner. Ik zou het graag beter willen doen totdat ik de antenne goed op de voorklep heb gemonteerd en de coax door het schutbord in de console heb geleid. Project voor een andere dag, echter.

#8 ·
Kunt u een foto verstrekken van dit "Ik heb de coax onder de achterste mat, naast de stoel en uit de achterklep" waar het de achterkant van de klep verlaat? Ik had mijn RS730-kabel die uit het achterraam van de passagier kwam, wat werkte, maar daar wat kritiek op kreeg van mijn partner, zou graag iets beters willen doen totdat ik de antenne goed op de voorklep monteer en de coax door het schutbord in de console steek. Project voor een andere dag.
Sorry Tony, ik kan het nu niet, want ik ben een paar weken niet thuis.
Ik zal het echter beter proberen te beschrijven:
De coaxkabel loopt van de radio, onder de bestuurdersstoel, naar de linkerkant van de achtervloermat, dan omhoog naar de zijkant van de achterbank. Ik heb de coax tussen de stoel en de plastic bekleding gestoken helemaal tot waar hij eruit komt bij de schouder. Hij loopt dan langs de daklijn, vastgehouden met verschillende draadmanagementstukken, dit zijn tie-wraps met dubbelzijdige plakplaat. Hij gaat dan uit de achterklep waar hij zachtjes wordt bekneld tussen de zachte weerstripping die uitkomt bij de daklijn. Ik heb nog een draadmanagementstuk dat hem op zijn plaats houdt zodat hij niet naar binnen glijdt, want de opening daar is veel kleiner en zal de coax beknellen.
Ik hoop dat dit helpt.

Ik ben wel van plan om een meer permanente installatie te doen wanneer de nieuwe radio binnenkomt, maar dit werkt prima.

#5 ·
De beste manier om een ham-xcvr van stroom te voorzien, is rechtstreeks met een aparte batterij. Laad die batterij op via de motor. 100W in de lucht, geen probleem!

Een Pb/H2SO3-batterij kan rechtstreeks via de 12V-aansluiting worden opgeladen, hoewel het gebruik van een laadregelaar zoals die van Buddipole de voorkeur heeft.

Als je voor LiFePO3 gaat, zoals een Bioenno 1215, kan het opladen iets als een kleine 120vAC-omvormer vereisen om de 4-traps 14,4vDC-oplader te laten werken.

#9 ·
De beste manier om een ham-xcvr van stroom te voorzien, is rechtstreeks met een aparte batterij. Laad die batterij op via de motor. 100W in de lucht, geen probleem!

Een Pb/H2SO3-batterij kan rechtstreeks via de 12v-aansluiting worden opgeladen, hoewel het gebruik van een laadregelaar zoals die van Buddipole de voorkeur heeft.

Als je voor LiFePO3 gaat, zoals een Bioenno 1215, kan het opladen iets vereisen als een kleine 120vAC-omvormer om de 4-traps 14,4vDC-lader te laten werken.
Bedankt voor de tips!!

#6 ·
Ik heb dat allemaal geĂŻnstalleerd, de Anyone 578, 8Ah LiFePO4 en de stroomkabel naar de dc-stroomaansluiting, allemaal in een plastic munitiekist. Werkt goed en is gemakkelijk mee te nemen voor gebruik in het veld als dat nodig is. De BT-01 maakt het gebruik en beheer van de radio zonder kabels zoooooooo veel gemakkelijker

Ik ben van plan om op een gegeven moment een tweede Buddipole Power Mini te kopen en die in deze koffer te bouwen. Ik hoop dat ze dit jaar voorraad hebben op SeaPAC.

Er zijn veel direct beschikbare DC/DC-omvormers die ook prima werken in plaats van een verspillende omvormer. Ik ben een groot fan van deze van Impulse

#10 · (Edited)
Ik had moeite om een plek te vinden voor mijn mobiele unit. Ik heb die plek ook overwogen, maar met een multifocale bril is het moeilijk om te lezen en dan weer op de weg te letten. Uiteindelijk heb ik een van mijn HT's gebruikt met een V25D-versterker. Afhankelijk van de radio die ik heb aangesloten, krijg ik overal tussen 28-43w uit (2m, wat de band is die ik het meest gebruik, ik zou een andere versterker nodig hebben voor 70cm of 1,25m, maar hij fungeert als een pass-through op die banden als de stroom uit is en ik profiteer nog steeds van een betere antenne dan de rubber duck). Ik stop de versterker tussen de stoel en de console (hij wordt niet eens warm om die opmerkingen te voorkomen). De stroomopname is ~7a, dus het laten draaien via de 12v in de console cubby is geen probleem. De meegeleverde SMA-kabel is een beetje kort, dus ik heb er een van 3' met de juiste connectoren (die met de versterker is mannelijk aan beide uiteinden, mijn radio's zijn ook mannelijk, dus ik heb de meegeleverde adapter gebruikt) en heb een voorruitbevestiging om de HT en BT-microfoon op te hangen, direct in de zichtlijn zonder het zicht op de weg te belemmeren.

Omdat ik de lak niet wilde beschadigen, weigerde ik een magneetvoet te gebruiken en kreeg ik een Tram 1711-antenne door het glas. Hoewel ik talloze opmerkingen op het internet heb gelezen van mensen die er geen hebben gebruikt, hoe het niet zal werken... verrassing, het werkt redelijk goed. Ik kan repeaters op 30-50 mijl afstand bereiken (ik ben in NH, dus dit is geen vlak land) en tot ~80 mijl ontvangen. SWR is 1,02 op 146.000 en niet hoger dan 1,28 aan beide uiteinden van de band. Ik zou mogelijk betere prestaties kunnen krijgen van een goede 5/8 golf op een magneetvoet, maar dit werkt voor mijn doeleinden. Ik heb er toch een onder de achterste laadvloer voor het geval dat. Ik hoef ook het dak niet te compromitteren voor opslag, en er is praktisch geen windruis van (gemonteerd op het achterste bestuurdersraam). Tint is geen probleem, de OEM-tint is niet metallic. Ik heb de kabel naar beneden geleid naast de achterbank, en hem toen in de spleet aan de onderkant van de achterbank naar de passagierskant gestoken, onder de voorkant van het onderste achterbankkussen, dan onder de weermat naar onder de bestuurdersstoel met een 4-draads spoel van de coax voor een smoorspoel, en omhoog naar de versterker.

KC1MUR

#12 ·
Yaesu FT8900: de behuizing zit onder de bestuurdersstoel, de head unit hangt aan een 3M heavy-duty klittenbandstrip boven de achteruitkijkspiegel. De stroom wordt gehaald uit een ongebruikte sleuf in de zekeringkast met een zekeringtap en een 10 amp zekering.

De antennebevestiging is een Diamond dakdragerbevestiging. Presteert goed op 2 meter en 440; is acceptabel op de 6 meter band. Ik denk dat een bevestiging met een betere aarding zou helpen op 6.

Attachments