Subaru Outback Forums banner

Variabele kleplift oliedrukschakelaar weerstand

1 reading
178K views 82 replies 26 participants last post by  plain OM  
#1 ·
Als u een 2006+ 2.5-motor heeft met het variabele klepliftmechanisme (niet de variabele kleptiming) en een digitale multimeter (Ohmmeter), zou ik het op prijs stellen als u de weerstand van de bijbehorende oliedrukschakelaars meet wanneer de motor is uitgeschakeld en de resultaten hier plaatst.

Achtergrond: Er zijn een paar huidige threads die betrekking hebben op DTC P0026 en/of P0028. Deze codes hebben betrekking op de drukregeling van het variabele klepliftsysteem dat te vinden is op 2006+ 2.5-motoren. Het systeem gebruikt oliedruk om een van de inlaatkleppen op elke cilinder te schakelen tussen lage en hoge lift, waarbij de oliedruk wordt geregeld door een magneetventiel dat wordt aangestuurd door een duty cycle-signaal. De OBD gebruikt een aparte oliedrukschakelaar om te controleren of de juiste druk (laag of hoog) wordt uitgeoefend op het liftmechanisme.

Als de ECM een lage modus aanstuurt, moet de druk laag zijn en moeten de oliedrukschakelaars gesloten zijn, dat wil zeggen een lage weerstand tussen hun aansluitklem en massa. Wanneer de ECM een hoge modus aanstuurt (meestal bij hogere motortoerentallen), moet de schakelaar open zijn.

Als een intern contact van een schakelaar slecht wordt, zodat er geen lage weerstand over is als de druk laag is, activeert de OBD een van de twee DTC's, omdat een open schakelaarcontact alleen zou moeten optreden wanneer de ECM een hoge modus aanstuurt, terwijl het defecte open schakelaarcontact zou bestaan wanneer de ECM een lage modus aanstuurt.

Op mijn 2007, met ongeveer 56.000 mijl, was de weerstand over beide oliedrukschakelaars ongeveer 10 Ohm. Dit lijkt enigszins hoog voor een schakelaar, maar kan normaal zijn voor deze. Als anderen min of meer dezelfde weerstand over hun schakelaars vinden, kan dit een maatstaf vormen voor het controleren op een defecte schakelaar wanneer een P0026 of P0028 wordt geactiveerd.

Als bijvoorbeeld een groot aantal metingen een maximale weerstand van ongeveer 25 Ohm oplevert (zonder dat er foutcodes worden gegenereerd), dan kan het, als iemand problemen oplost en de weerstand van zijn schakelaar 100 Ohm vindt, best de schakelaar zijn die defect is. En als het vervangen van de schakelaar het probleem oplost, zouden we weten dat de OBD bij die weerstand een code activeert, en dit kan iets zijn dat snel kan worden gecontroleerd bij het ervaren van een P0026 of P0028.

Ik heb een paar foto's bijgevoegd om de schakelaars te identificeren. Ze bevinden zich aan de bovenkant van de linkerkant van de kop en de bovenkant van de rechterkant van de kop.

Attachments

#3 ·
Krijg ook code P0026

Ik krijg de P0026-code. Toen ik de weerstand op de schakelaar controleerde, gaf de multimeter 29,8 aan.
Onze auto gaf P0026 aan en we hadden een langzaam stationair toerental. Het toerental daalde stationair bijna tot stilstand. De code verdween vanzelf gedurende ongeveer anderhalve maand, maar het stationair probleem blijft af en toe aanhouden.

De CEL ging gisteren weer aan - ik neem aan dat het weer P0026 is, maar dat moet ik nog bevestigen. Ik zal de weerstand controleren als je me meer begeleiding kunt geven. Ik heb een multimeter, maar heb nog nooit geprobeerd deze te gebruiken om een elektrisch probleem met de auto te diagnosticeren.

#4 ·
Misschien, als u een idee kunt geven van hoe u de multimeter in het verleden hebt gebruikt, kan dit helpen om de begeleiding die we geven te focussen. Desalniettemin, hier is een overzicht:

Uw multimeter heeft een of meer weerstandsbereiken (Ohm). Het heeft de voorkeur als de multimeter een digitaal type is en niet het analoge type met een bewegende wijzer. Dit laatste kan werken, maar sommige hebben geen weerstandsbereik dat een lage weerstand met goede betrouwbaarheid kan uitlezen. U wilt een bereik kiezen dat een weerstand weergeeft tussen bijna nul en, zeg, 200 Ohm.

De P0026 heeft betrekking op het rechter (passagiers) VVL-systeem. De betreffende oliedrukschakelaar is degene die wordt getoond in de derde foto in bericht #1 hierboven. Het is het onderdeel met de witte connector. Dit bevindt zich aan de bovenkant van de rechterkop.

Verwijder de witte connector. (Mogelijk moet u uw hand van achteren, onder de luchtslang, inbrengen.) Wanneer de connector is verwijderd, moet de zwarte plastic bovenkant van de schakelaarconnector zichtbaar zijn. (Zie de middelste foto die de schakelaar aan de linkerkant toont.) Binnenin bevindt zich een enkele, dunne, metalen aansluiting.

Sluit de negatieve (zwarte) testkabel van de meter aan op een goede motorgrond. Test de grond door de andere (rode) testkabelsonde aan te raken op een andere plek op de motor. De meter moet minder dan 1 Ohm aangeven als de verbindingen goed zijn. Verplaats vervolgens de rode testkabelsonde naar de schakelaaraansluiting. De meter moet nu de weerstand van de schakelaar aangeven. (Herhaal de laatste twee tests om er zeker van te zijn dat de metingen betrouwbaar zijn.)

Omdat uw symptoom schijnbaar onregelmatig is, is het mogelijk dat het meten van de weerstand op deze manier mogelijk niet doorslaggevend is. De meting kan op dit moment laag zijn, zoals verwacht bij een goede schakelaar. Maar als deze zeer hoog is, zou ik denken dat dit een positieve test is.

U kunt ook de witte connector aan de linkerkant (bij de voorkant van de kop) loskoppelen en de weerstand van de andere schakelaar meten, met dezelfde techniek. Dit zou een vergelijking opleveren, die indicatief kan zijn.

Opgemerkt moet worden dat de code samen met slecht stationair draaien ook te wijten kan zijn aan een defect VVL-magneetventiel.

#5 ·
Weerstand gemeten bij oliedrukschakelaars

eenvoudige OM, bedankt voor je zeer gedetailleerde instructies. Ik kon de weerstand bij elke schakelaar meten.

Bestuurderskant: 13,3 ohm
Passagierskant: 40,7 ohm.

De passagierskant geeft me problemen (code P0026). Dit alles werd gelezen zonder dat de auto liep. Er is daar duidelijk een discrepantie, maar ik weet niet zeker hoe veelzeggend dat is.

Ik neem aan dat het geen zin zou hebben om iets soortgelijks te doen met de motor draaiende?

#7 · (Edited)
Ik heb die diagnostische boom bekeken, maar merkte dat nergens de toestand van de oliedrukschakelaar wordt gecontroleerd. Toch is de schakelaar cruciaal voor de manier waarop de motorregeleenheid controleert of de hydraulische druk naar de klepliftnokkenassen correct is. Maar als je wilt, kun je de procedure doorlopen, hoewel ik vermoed dat de voorgestelde metingen prima zullen zijn.

Als je het volledige servicehandboek hebt, kijk dan in de sectie Algemene beschrijving van de motor. Er is een sectie voor de diagnosecodes (begint op pagina GD(H4SO)-8). In deze sectie staan details over welke criteria worden gebruikt om een code te genereren. Hier wordt de functie van de oliedrukschakelaar beschreven en hoe de positie ervan – aan of uit – tot een code leidt.

Je kunt niet veel meer doen met de draaiende motor, tenzij je een scanner hebt die de status van de VVL-oliedrukschakelaars kan weergeven. Als dat zo is, moeten beide schakelaars gesloten of "aan" zijn als de motor stationair draait. Maar ik vermoed dat wanneer de code wordt ingesteld (CEL aan), de hoge weerstand over de schakelaar (~40 Ohm) als "uit" wordt gelezen.

In dit opzicht is de oliedruk naar de variabele liftnokkenas laag wanneer de motor is uitgeschakeld of bij lagere motortoerentallen. Pas wanneer de motor cruisesnelheden bereikt (en afhankelijk van een aantal andere factoren), zal de motorregeleenheid een overschakeling van de nokkenas met lage lift naar de nokkenas met hoge lift bevelen. Dit wordt bewerkstelligd door het signaal naar de schakelmagneet van een lage duty cycle naar een hoge duty cycle te veranderen. Er wordt meer oliedruk naar de nokkenassen geleid. De oliedrukschakelaar, die normaal gesloten is (er is continuĂŻteit over), wanneer de druk laag is, gaat dan open. Maar ik geloof dat dat het probleem is met je schakelaar aan de passagierszijde - de weerstand over de schakelcontacten is al te hoog - bijvoorbeeld je gemeten 40 Ohm - en wordt door de ECM als "uit" gelezen. Dit is inconsistent voor het diagnosesysteem; de ECM beveelt een "laag", maar de schakelaar, die een hoge weerstand vertoont, geeft een "hoog" aan. Dit is niet correct en dat, denk ik, activeert de code. [Dit is nog steeds een hypothese, die nog moet worden geverifieerd door ervaringen die hier zijn gemeld.]

Het feit dat je code voor de passagierszijde is en je schakelaar aan de bestuurderszijde nog steeds rond de 13 Ohm zit (en geen code), lijkt consistent met wat ik verwachtte. De metingen beginnen een bereik te geven - 13 Ohm is nog steeds goed, maar 40 wordt problematisch.

Ik heb onlangs de twee VVL-oliedrukschakelaars op mijn 07 opnieuw gecontroleerd en ze waren niet veranderd - nog steeds rond de 10 Ohm.

Bedankt voor de gegevens; toevoegen aan de kennisbank.

Als je besluit de schakelaar zelf te vervangen, wees dan heel voorzichtig om niet te strak aan te draaien. Er zijn gevallen geweest waarbij het blok, in het gebied van de schakelaar, scheurde. Er is niet veel "body" rond het schroefdraadgat voor de schakelaar. (Niet bedoeld om je hiermee te ontmoedigen, maar hier is een voorbeeld: http://www.subaruoutback.org/forums/66-problems-maintenance/45237-just-messed-up-big-crap.html)

p.s. Als je de schakelaar laat vervangen, meet dan de weerstand van de nieuwe. Nogmaals, dit zou een referentie geven voor wat het zou moeten/kunnen zijn.

#8 ·
Zeer gedetailleerde reactie - bedankt! Mijn neiging was om de schakelaars voor de rechter- en linkerhand te verwisselen om te zien of deze uiteindelijk de P0028-code teruggaf. Ik neem aan dat ze uitwisselbaar zijn. Maar het lezen van dat horrorverhaal heeft me zeker bezorgd gemaakt! Ik zal me meer moeten inlezen over de procedure en kijken of ik me comfortabel voel om dat werk te doen. Mijn mechanische vaardigheden zijn vrij bescheiden.

#11 ·
Bedankt gotwww. Dat is wat ik zou verwachten, of zelfs lager.

Kreeg je een van de twee foutcodes? Hoe hoog is de weerstand van de oude schakelaar?
Eigenlijk kreeg ik P0028 (bestuurderskant) en de weerstand daarvan was alle kanten op (niet consistent), maar toen ik vanmorgen de schakelaar ging vervangen, zag ik iets dat leek op water in de connectorvoet, waarvan ik denk dat het de oorzaak kan zijn geweest. Ik blies het water eruit en tot nu toe geen codes.

#13 ·
P0028

. op mijn 2009 Forrester,
P0028 (komt en gaat, vooral in de stad, zelden op de snelweg)
links/bestuurderskant ~150 ohm (ongeveer, kan het me niet precies herinneren)
rechts/passagierskant ~15 ohm (begon op 20 en stabiliseerde op 15)

lijkt consistent met wat je zegt, hè?
Heb problemen met het vinden van onderdeelnummers, ideeën? Onderdelendiagrammen beschikbaar?

#15 ·
. op mijn 2009 Forrester,
P0028 (komt en gaat, overal in de stad, zelden op de snelweg)
links/bestuurderskant ~150 ohm (ongeveer, kan het me niet precies herinneren)
rechts/passagierskant ~15 ohm (begon op 20 en stabiliseerde op 15)
schijnt consistent te zijn met wat je zegt, hè?
Heb problemen met het vinden van onderdeelnummers, ideeën? Onderdelendiagrammen beschikbaar?
http://www.subarupartsforyou.com/cp_partdetail.php?partid=20385
onderdeelnummer 25240AA060

Moet hetzelfde zijn voor de VVL-oliedrukschakelaar aan de achterkant van de rechter (passagiers) cilinderkop.

#14 ·
beide schakelaars vervangen

Ik heb in augustus een van de drukschakelaars vervangen. Kreeg P0028 (bestuurderskant). Bij het meten van de oude vond ik dat de weerstand laag was toen de schakelaar gesloten had moeten zijn, maar niet nul, maar hoe langer ik de OHM-meter erop hield, hoe hoger hij werd, maar hij stabiliseerde nooit. Dit stopte de P0028 en hij kwam nooit meer terug.

Twee weken geleden begon ik P0026 (passagierskant) te krijgen en aangezien ik er al een had moeten vervangen, dacht ik voor $12 ( Amazon.com: Beck Arnley 201-1954 Oliedrukschakelaar met licht: Automotive ) het was de moeite waard om de tweede ook te vervangen. Nogmaals, het probleem volledig opgelost. De tweede mat 112 ohm als hij gesloten zou moeten zijn.

2006 Tribeca 3.0L 170k

#17 ·
Uit de bovenstaande rapporten lijkt 15-20 Ohm geen probleem te zijn als het stabiel en herhaalbaar is. Als het echter hoger of onstabiel is, dan vermoed ik dat het waarschijnlijk vroeg of laat problemen zal veroorzaken, zelfs als het nu geen problemen veroorzaakt.

P0026 is de rechterkant, P0028 is de linkerkant.

Wees voorzichtig bij het vervangen van de sensor - zie de thread "Net verknald . . ." (gelinkt) in bericht #7 hierboven.

En laat ons weten hoe het uitpakt.

#18 ·
De nieuwe Beck/Arnley-sensor aan de bestuurderskant geĂŻnstalleerd, P0028,
cel is niet teruggekomen,
Het brandstofverbruik is verbeterd tot ongeveer 20/28
Slechte sensor eenmaal verwijderd, las 20 ohm
Toen ik de olie eruit blies, registreerde hij helemaal niets.

Als ik eraan toekom om de passagierskant te vervangen, zal ik een nieuwe meting doen op beide geĂŻnstalleerde sensoren.

#20 ·
herhaalde VVL-oliedrukschakelaar storing

eenvoudige OM Ik heb een 06 Sub impreza OBS, ik bezit de auto al 3,5 jaar en heb de VVL-oliedrukschakelaar nu 4 keer vervangen (altijd de linker) en hij moet weer vervangen worden!

Wat er gebeurt is dat de CEL aangaat (gooit P0028) en de auto een beetje onregelmatig loopt, ik merk oliedruppels op de garagevloer en als ik de witte schakelaar zelf controleer, zit hij helemaal onder de olie.

Mijn monteur wil het deze keer proberen met een origineel Subaru-onderdeel. Ik vraag me af of we op zoek moeten gaan naar de oorzaak van deze defecte onderdelen. Je lijkt veel te weten over dit kleine onderdeel, suggesties? :)

Moet ik hem ook de klep zelf laten vervangen?

Bedankt voor alle input!

#21 ·
Vreemd dat de vervangende schakelaars herhaaldelijk zouden moeten falen (lekken). Weet u zeker dat de olie van de schakelaar zelf komt, dat wil zeggen, van bovenaf waar hij in de kop geschroefd zit, en van daaruit naar beneden loopt?

Als de vervangingen allemaal aftermarket schakelaars zijn geweest, en vooral van hetzelfde merk, dan kan er een probleem mee zijn. Ik zou deze keer zeker voor het Subaru-onderdeel gaan.

Ik zie niet in waarom het magneetventiel vervangen zou moeten worden als het niet defect is.

De oliedrukschakelaar is een vrij eenvoudig apparaat. Deze thread (http://www.subaruoutback.org/forums...forums/66-problems-maintenance/35622-oil-pressure-sensor-switch-how-clicks.html) laat zien hoe ze van binnen zijn opgebouwd en hoe ze zouden kunnen falen. (De VVL-schakelaar is bijvoorbeeld anders geconfigureerd, hij heeft een andere connector, maar het basisidee van hoe ze werken is grotendeels hetzelfde.)

#23 ·
Vorige week de P0026 gekregen, maar alleen bij het beklimmen van bergen op de i-70 in Colorado. Zal vanavond na het werk de weerstanden testen. Zijn er andere symptomen van een pre-failure? Zoals, iemand zei dat de MPG beter was na vervanging, enig acceleratieverschil?

Ik heb mijn '06 Outback H6 pas ongeveer 5K mijl, maar iets wat ik vreemd vond, is een plotselinge enorme toename van het vermogen bij hogere (3500-ish) toerentallen tijdens het accelereren. Doet me denken aan de zwakke 1.6L en kleinere auto's die ik heb gehad toen ik de airco uitzette terwijl ik probeerde de snelheidslimiet te bereiken, maar dan VEEL sterker. Is dat normaal voor de VVL, of een symptoom van een dreigend defect? Ik heb ook wat intermitterende en vervelende vermogensvertraging ervaren bij het accelereren vanuit stilstand, zoals vol gas, het worstelt (niet aarzelend of ruw, gewoon geen echt vermogen) voor ongeveer 20 ft, dan schreeuwt het tot leven.

#25 ·
ongeveer 8,5 ohm aan beide kanten
Op basis van de eerdere rapporten hier lijkt 8,5 Ohm niet slecht voor de oliedrukschakelaar in het VVL-systeem, mits consistent.

(Op de H6 bevinden de VVL-olieschakelmagneet en de bijbehorende "variabele kleplift diagnose oliedrukschakelaar" zich beide aan de achterkant van de koppen, terwijl bij de H4 de magneet en schakelaar aan de linkerkant aan de voorkant zitten. Zorg er ook voor dat u de schakelaars meet, niet de magneten.)

De FSM-diagnoseprocedure voor codes P0026 of P0028 (H4-versie weergegeven in bericht #6 hierboven) richt zich op de magneet. In feite associeert de FSM de codes alleen met een defecte magneet, niet met de drukschakelaar, hoewel het duidelijk is geworden dat een defecte schakelaar ze ook kan veroorzaken. Zoals eerder vermeld, wordt de code geactiveerd wanneer de oliedruk die door de schakelaar wordt gedetecteerd, niet overeenkomt met wat deze zou moeten zijn (hoog of laag). Dit kan ook te wijten zijn aan een defecte magneet of aan een probleem met de oliedoorstroming, zodat de druk bij de schakelaar niet correct is.

#27 ·
hm, ik heb dan misschien de solenoĂŻde getest. Zal het nog eens proberen.

Iemand gedachten over de acceleratie? Is die plotselinge vermogensboost normaal of een symptoom van een probleem met het VVL-systeem?
Ik heb een aantal mensen de 3.0R-output in vergelijkbare termen horen beschrijven. Ik heb het oudere D-model gereden en merkte ook een grote surge op.

Je ervaart mogelijk normale omstandigheden.

#28 ·
Mijn 10 Forester had sinds 2011 de code P0026/P0028, maar alleen af en toe tijdens zeer warme zomertijden. De codes kwamen en gingen en lieten de motor af en toe afslaan. De Subaru-service kon niet achterhalen waarom en verving in 2011 de bobine, bougies en katalysator. Maar het probleem bleef bestaan totdat ik naar een andere staat verhuisde met een koelere zomer.

Twee weken geleden kwam de P0026 weer terug, maar liet de motor niet afslaan. Ik mat de weerstand zoals voorgesteld in deze thread. De passagierskant was 44 ohm en de bestuurderskant 22 ohm. Het lijkt erop dat 22-25 ohm de afkapdrempel is om de CEL te activeren. Vanmorgen heb ik beide schakelaars vervangen door OEM-onderdelen van Ebay. Die twee defecte waren vanmorgen, toen de temperatuur rond de 70 graden lag, beide rond de 22 ohm. Ik weet niet waarom ze zo sterk door de temperatuur worden beĂŻnvloed.

#29 ·
Dat is interessant. Ik hoop dat u ons laat weten of het probleem niet meer optreedt met de nieuwe sensoren. (Ik denk dat u een paar dagen nodig heeft en omstandigheden die in het verleden de fout zouden hebben veroorzaakt.)

Als het vervangen van de sensoren het probleem heeft opgelost, zou dit de neiging hebben te bevestigen dat de hoge weerstand (bijv. 22 Ohm) een goede indicator lijkt te zijn van een storing in de sensor.

#30 ·
Om te beginnen wil ik gewoon tegen plain OM zeggen, je bent de man. Je uitwerking van dit probleem is uitstekend en heel duidelijk. Je hebt me waarschijnlijk uren werk bespaard.

Mijn maat met een 06 Impreza Outback kwam een week geleden langs met een P0028 (wat links/bestuurderskant is). Ik vond deze thread online en begon zijn auto te testen met de tests die plain OM beschreef en de resultaten te vergelijken met wat ik hier zag. Wat ik vond is een beetje onduidelijk en ongebruikelijk, maar ik vond dat ik het hier moest plaatsen zodat je het kunt interpreteren en er mogelijk van kunt profiteren.

Eerste ongebruikelijke ding: Het testen van de weerstand van de schakelaars met het contact aan (motor uit) leek een enorm verschil te maken tussen het testen met het contact uit. Ik kon niet bedenken hoe dat enig verschil kon maken, maar het deed het wel. Resultaten:
Linker (bestuurderskant) schakelaar - Contact aan: 28,6 ohm Contact uit: 4,3 ohm
Rechter (passagierskant) schakelaar - Contact aan: 46,2 ohm Contact uit: 8,9 ohm

Dit leek me heel vreemd. Waarom zou het contact aan de weerstand van de schakelaars beĂŻnvloeden? Wat achtergrondinformatie - de multimeter is een Craftsman merk true RMS digitale meter. Ik heb geen eerdere problemen gehad met de meter en ik heb de meetkabels meerdere keren op nul gezet. Ik heb de tests meerdere keren op de schakelaars uitgevoerd om er zeker van te zijn dat ik de test niet verknalde, en kreeg elke keer consistente resultaten.

Ik belde de Subaru-dealer en ontdekte dat ze nieuwe schakelaars op voorraad hadden, en ze waren slechts $16 per stuk. Dus, omdat ze zo goedkoop waren, besloot mijn vriend gewoon beide te vervangen, hoewel mijn diagnose niet doorslaggevend was. Toen ik de oude schakelaars uit de motor haalde en ze op de werkbank had, probeerde ik de weerstand opnieuw te meten en kreeg dezelfde resultaten als met ze in de auto met het contact uit (L - 4,3 ohm, R - 8,9 ohm). De nieuwe schakelaars testten beide precies 1,3 ohm op de werkbank. Ik moet toegeven dat ik ze niet opnieuw heb getest toen ik ze in de auto had geĂŻnstalleerd. Ik had dat moeten doen om te zien of het contact aan ook de nieuwe schakelaars beĂŻnvloedde. Oeps.

Hoe dan ook, het is een week geleden en het probleem is niet teruggekeerd. Er is echter nog een iets ongebruikelijk deel van dit verhaal dat belangrijk kan zijn. Nadat ik de reparatie had voltooid, vermeldde mijn vriend terloops dat tijdens de rit naar mijn huis zijn oliedruklamp een paar keer knipperde toen hij een paar scherpe bochten nam. Ik controleerde en vulde de motorolie bij... Ik moest BIJNA 3,5 QUARTS olie in zijn auto doen. Ik heb er op dat moment niet te veel over nagedacht, maar daarna kwam de gedachte op dat het tijdelijke verlies van oliedruk in de motor mogelijk de P0028-code heeft geactiveerd. Mijn vriend is, laten we zeggen, een "enthousiaste bestuurder", dus hij kan met de motor-RPM's hoog genoeg de bocht zijn ingegaan, zodat toen de oliedruk wegviel, de variabele lift control solenoid werd ingeschakeld en een hoge oliedruk de timing had moeten veranderen.

Ik hoop dat deze informatie kan helpen. Ik zal proberen deze thread in de gaten te houden als iemand vragen heeft. Proost.

#31 ·
Interessant.

De weerstandsmeting moet worden uitgevoerd met de kabelboom losgekoppeld van de oliedrukschakelaar en vervolgens te testen op het contact van de schakelaar. Als u de kabelboom had aangesloten en de connector achteraf had onderzocht om de metingen te doen, zouden de metingen kunnen worden beĂŻnvloed door het ECM-circuit dat op de schakelaar is aangesloten.

(Bij het meten van de weerstand gebruikt de meter zijn interne batterij om effectief een bekende, vaste spanning te leveren aan het te testen item. Vervolgens meet hij de stroom die door het item vloeit en geeft hij de equivalente weerstand weer. Maar met de sleutel op AAN wordt de spanning van de ECU ook op de schakelaar en dus op de meter gezet, waardoor de meting wordt verstoord. Weerstandsmetingen moeten alleen worden uitgevoerd als er geen spanning in het te testen circuit aanwezig is, en bij voorkeur wanneer het te testen item niet op iets anders is aangesloten.)

Bij 3,5 quarts te weinig ben ik verrast dat de motor niet ongewoon luidruchtig was en zelfs overleefde. Er zit maar ongeveer 4 quarts in de motor om mee te beginnen (als het de 2,5 liter niet-turbomotor is). Maar ja, als de oliedruk daalt wanneer de schakelaar gesloten zou moeten zijn, en hij dus opengaat, kan dat ervoor zorgen dat de DTC wordt ingesteld.