Subaru Outback Forums banner

Jankend geluid tijdens langzaam draaien?

14K views 4 replies 3 participants last post by  plain OM  
#1 ·
Ik heb een Outback Limited uit 2004 met 112.000 mijl en heb onlangs een vrij luid "grommend" geluid opgemerkt dat van de voorkant komt wanneer het stuur wordt gedraaid, vooral bij lage snelheden. Het is geen geschraap, maar een hoger, bijna metalig klinkend geluid. Ik heb mijn stuurbekrachtigingsvloeistof gecontroleerd en die is in orde. Ideeën wat het zou kunnen zijn? Het lijkt erop dat het geluid de afgelopen weken luider is geworden. Bedankt voor je hulp!

#2 ·
Maakt het geluid als het stuur wordt gedraaid terwijl de auto geparkeerd staat (d.w.z. niet in beweging)?

Zo niet, dan is er een reeks mogelijkheden, waaronder een wiellager, een probleem in het differentieel, vastzittende remblokken/remklauwen, iets dat tegen de remschijf aan schuurt, een band die de wielkastbekleding raakt, enz.

Ook de locatie van het geluid is belangrijk voor eventuele suggesties die gedaan kunnen worden. Geluiden hebben de neiging om zich in een auto te verplaatsen, en soms lijkt een geluid dat binnenin wordt gehoord van voren te komen, terwijl het in werkelijkheid achterin ontstaat. Als het geluid buiten de auto te horen is, probeer dan naar een lege ruimte te gaan, zoals een parkeerplaats van een winkelcentrum, en rijd de auto langzaam met volle draai terwijl iemand anders buiten luistert om de locatie te helpen isoleren. Dit kan helpen om de mogelijkheden te beperken.

#3 ·
Bedankt voor uw reactie. Het geluid doet zich voor wanneer de auto geparkeerd staat, en ik heb het van buitenaf gecontroleerd om er zeker van te zijn dat het uit de voorkant komt. Ik ben er bijna zeker van dat het niet zoiets is als een wiellager of remmen, daar heb ik al eerder mee te maken gehad, maar alle verdere hulp zou worden gewaardeerd. Bedankt!

#4 ·
Hallo!

Ik veronderstel dat ik hetzelfde probleem heb met mijn '03 Outback. Er is een jankend geluid bij de koude start en het geluid wordt luider als ik het stuur draai terwijl ik geparkeerd sta. Dit geluid verdwijnt in een kwartier of zo als de motor (en stuurbekrachtigingspomp) opwarmt. In mijn geval is het absoluut een geluid van de stuurbekrachtigingspomp als gevolg van mechanische slijtage. De kilometerstand is nu ongeveer 110.000.

Met vriendelijke groeten, Serge.

#5 ·
Het zouden geen lagers of remmen of enig "roterend" onderdeel van de aandrijflijn zijn als het geluid optreedt bij het draaien van het stuur met de auto stilstaand. De stuurbekrachtigingspomp is een mogelijkheid, net als het stuurhuis of de aandrijfriem van de stuurbekrachtigingspomp.

Heb je het reservoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof gecontroleerd om er zeker van te zijn dat het niveau correct is? En is de vloeistof ooit vervangen?

De beste manier om het geluid beter te isoleren, is waarschijnlijk om iemand het stuur te laten draaien terwijl jij, of een monteur, onder de motorkap luistert. De algemene locatie moet snel duidelijk worden, en misschien ook de werkelijke bron.